Dialogkorten är utformade för mellanstadiet, avsedda att stödja diskussioner kring barns och ungdomars användning av internet.
Ordlistan är en sammanställning av vanliga ord som har med internet att göra. Den är ämnad för föräldrar och andra vuxna och tar framförallt upp ord som barn och unga själva använder sig av.
Nosa på nätet - Lärarhandledning, innehåller förslag på samtal, lekar och aktiviteter i anslutning till berättelsen om Superundersökarna.
Detta är en färdig presentation om barns och ungas medievardag som är tänkt att användas på t.ex. ett föräldramöte.
Vad gör ungdomarna egentligen framför datorn? Varför kan de inte sluta spela och äta tillsammans med familjen? Hur ska de orka med skolan när de spelar hela nätterna? Frågorna tyder på att okunskapen kring dataspel är stor, speciellt kring de genrer som innebär spelande online, dvs. tillsammans med andra spelare runtom i världen.
Detta är ett lärarmaterial som följer med skolpjäsen VAR ÄR ÅNGERKNAPPEN!!! – en farsartad pjäs om säkerhet på internet. Läs mer om pjäsen och hur du kan beställa den här.
Livstid lärarhandledning är tänkt att kombineras med elevmaterialet Livstid. Materialet riktar sig till lärare för klasser från skolår 6 till 9 och innehåller övningar och förslag på diskussionsämnen kring områden som integritet, källkritik och personligt ansvar. Materialet passar att användas i många ämnen, bl.a. samhällskunskap, livskunskap och svenska.
Man begår många dumheter i livet – men på nätet finns ingen ångerknapp. Livstid handlar om trygghet och säkerhet på internet och försöker skapa en medvetenhet hos barn och ungdomar utan att använda pekpinnar. För skolår 6 till 9. Materialet passar att användas i många ämnen, bl.a. samhällskunskap, livskunskap och svenska.
Barn och unga använder ofta mötesplatser på nätet (t.ex. Lunarstorm, Facebook och bilddagboken) för att kommunicera med sina vänner. Funderar du som förälder på vilka mötesplatser som är lämpliga för ditt barn?
Superundersökarna är ett högläsningsmaterial som vänder sig till dig som arbetar med barn i 5 till 8-årsåldern. Syftet med berättelsen om Emma och hennes nyfunne vän Snytkorven är att lägga grunden för ett nyfiket och kritiskt förhållningssätt till internet.
Vilken bild ger du av dig själv på nätet? är ett informationsblad man kan utgå från i diskussioner med unga om frågor som rör publicering av bilder och filmer på nätet.
Här beskrivs några brott som ungdomar ofta begår på internet, men som kanske inte alltid uppfattas som brottsliga.
Som en del i projektet Mitt liv 2.0 har skolungdomar över hela landet bjudits in att göra digitala berättelser om sitt liv på internet. Medierådet har, i samarbete med Kulturskolan Stockholm och Utbildningsradion, tagit fram en handledning som redogör för hur lärare tillsammans med sin klass kan skapa berättelser och sedan få dem publicerade på nätet.
Medierådet har samarbetat med Tidskriften Elevhälsa inför temanumret om ungas användning av internet, dataspel och mobiltelefoner.
Verktygslådan är ett smidigt sätt att samla och distribuera informationsmaterial om det unga internet.
Materialet är tänkt att användas som ett startpaket för att diskutera säkerhet på nätet och riktar sig främst till elever mellan 8 och 10 år.
En inventering av mediekunskapens ställning vid landets lärarutbildningar, i relation till läroplaner och politiska visioner.
Kolla källan är en del av Skoldatanätet som rör informationssökning, källkritik och upphovsrätt. I denna lathund finns de viktigaste frågeställningarna samlade.
En dokumentation av ett stegvis arbete inom en kommun för att ge medieundervisningen en given plats.
Detta är fördjupningsmaterial som kompletterar seminarier och övrigt innehåll i verktygslådan.
Kulturdepartementet, 103 33 Stockholm Besöksadress: Karlavägen 100
Telefon: 08-405 10 00 E-post: info[a]medieradet.se
www.medierådet.se www.youtube.com/medieradet