Brittisk rapport om barns internetanvändning
2008-09-01 15:00
Studien UK Children Go Online från 2005 visar på stora klyftor mellan föräldrar och barn. Det gäller kunskap om internet, medvetenhet om risker och hur man upplever att föräldern har kontroll på användningen av internet. Föräldrar verkar anse att de har mer kontroll än vad barnen upplever att de har.
Detta visar att förståelsen mellan barn och föräldrar är relativt låg. Det i sin tur hämmar möjligheterna att känna till och kontrollera vad barnen gör på internet. Att den här klyftan finns mellan barn och föräldrar är viktigt att känna till för vidare forskning och utveckling av säkerhetsinformation.
Internet är mer riskfyllt än andra medier
Både föräldrar och barn anser att internet är mer spännande, men också mer riskfyllt, än andra medier. Vilka riskerna är ändras hela tiden. Just nu är det spam, porr, integritetskränkningar, mobbning, pedofiler, manipulativ information, datorvirus och spel om pengar bl.a. Hur dessa risker står i strid med offentliga normer och, än viktigare, hur de omsätts i reella faror är ännu inte helt utrett.
Kunskap om internet är avgörande
Undersökningen visar att ju mer kunskap och kompetens barnen har desto bättre kan de utnyttja internets möjligheter. Men mer kunskap innebär även att de utsätter sig för större risker. Barn med större kunskap har däremot även en bättre förmåga att hantera de risker som de utsätter sig för.
Användningen av internet beror mer på förmåga och vilja än tillgång
Kunskap, förmåga och vilja är viktigare faktorer än ren fysisk tillgång till dator och internetuppkoppling när det gäller om barn och ungdomar använder internet eller inte. Det är också mer troligt att barn använder internet och därmed utvecklar sin kompetens om de kommer från en medelklassfamilj, om de har internetuppkoppling hemma, om de har tillgång till bredband och om föräldrarna flitigt använder internet. Om föräldrarna inte använder internet är det troligt att barnen inte heller gör det. Det kan leda till att det uppstår en kunskapsklyfta mellan de som kan internet och de som står utanför.
Fakta om studien
UK Children Go Online är en studie genomförd av Sonia Livingstone och Magdalena Bober vid London School of Economics and Political Science.
I undersökningen intervjuades 1511 barn och ungdomar mellan 9 och 19 år och 906 föräldrar. Dessutom genomfördes en serie med fokusgrupper och observationer.
Läs mer:
www.lse.ac.uk