Norsk undersökning om barn och internet
2008-09-01 14:09
Internet förändras snabbt och det gör även barns och ungdomars förhållningssätt och erfarenheter av detsamma. Det visar en studie som genomförts i Norge under våren 2006. På de tre år som har gått sedan samma studie genomfördes 2003 så kan man se att det har hänt övergripande förändringar. Både till det bättre och till det sämre.
Studien genomfördes som en enkätundersökning i ett statistiskt urval av norska skolor. 888 svar har kommit in från barn och ungdomar mellan 9 och 16 år. Några av resultaten är:
- Internet används mer och fler barn har en egen dator.
- Föräldrarna har fortfarande låg kunskap om barnens internetanvändning.
- Positivt: Barn och unga är mer kritiska och säkerhetsmedvetna.
- Negativt: Mobbning och övergrepp i samband med internet har ökat.
Internet används mer och fler barn har en egen dator
Så gott som alla barn använder sig av internet idag. Hela 97 procent av barnen i undersökningen gör det. Andelen som hade en egen dator har gått upp på tre år från 38 procent till 50 procent och sannolikheten att man har det ökar med åldern. Studien visar att det har blivit mer vanligt att datorn placeras på barnets rum eller i hemmakontoret. Det är mer sällan som datorn står i en allmän plats i hemmet.
Föräldrarna har fortfarande låg kunskap om barnens internetanvändning
Enligt undersökningen är kunskapen fortsatt låg hos föräldrarna när det gäller vad barnen verkligen gör på internet. Barnen har till exempel i genomsnitt 2,6 fler e-postadresser än vad deras föräldrar känner till.
Enligt barnen är det papporna som vet mer om internet, men de flesta väljer ändå att prata med sin mamma om det. Jämfört med 2003 är det en något större andel som väljer att prata med sina föräldrar om vad de gör på nätet, vilket är en positiv utveckling. 85 procent av barnen har regler hemma, varav de vanligaste är att man inte ska träffa främlingar eller bete sig illa mot andra på internet.
Positivt: Barn och unga är mer kritiska och säkerhetsmedvetna
Fler barn och unga är källkritiska nu än 2003. Andelen som anser att man lita på information på nätet har sjunkit från 49 procent till 37 procent. Andelen som aktivt försöker säkerställa att information de hittar är riktig har ökat från 25 procent till 38 procent. Många anser också att skolarbeten blir bättre om man använder sig av Internet som verktyg.
Många fler är också försiktigare med att dela med sig av personlig information. Som huvudorsak till detta uppgav de flesta att de var rädda för att någon främmande person skulle kontakta dem eller missbruka informationen. 2003 var det 10 procent som uppgav att de hört talas om säker användning av Internet. 2006 hade det ökat till 39 procent.
Negativt: Mobbning och övergrepp i samband med internet har ökat
Samtidigt är det fler som har negativa erfarenheter. Mobbning och trakasserier via nätet och mobiltelefoner har ökat. Det är också många fler som säger att de råkat illa ut då de träffat någon från internet. 14 procent av de i undersökningen sade att de skickat hatiska kommentarer på internet. 75 000 barn ska ha tagit emot e-post som skrämt dem eller som de mått dåligt av. Noterbart är att bara 19 procent av dessa har berättat det för en vuxen, 10 procent har gjort en polisanmälan.
Av dem som anger att de verkligen råkat illa ut vid ett personligt möte så uppger de att de är missnöjda med sina vänner, skolan och/eller familjen. De är med andra ord redan utsatta och har ett riskbeteende.
Sammanfattning av studien för 2006
- Barn och unga använder internet mer – och de flesta har en egen dator hemma.
- Föräldrar har låg kunskap om barnens användning.
- Barn har blivit mer kritiska till information på internet.
- Barn har blivit mer försiktiga med att lägga ut personlig information på internet.
- Fler barn mobbas på nätet.
- Barn har en ovilja att berätta om obehagliga upplevelser på nätet.
- Flera barn träffar människor i verkligheten som de först mött på internet.
- Fysiska och psykiska övergrepp i samband med träffar med någon från nternet har ökat. De flesta barn som utsatts för detta är missnöjda med vänner, skola och familjeförhållanden.
- Webbsidor är en viktigare källa än skolböcker när det gäller läxor, men bara 2 av 10 har haft undervisning i källkritik i skolan.
- Både föräldrar och barn vill ha mer information om säker användning av elektroniska medier.
- Barn vill främst ha sådan information från sina föräldrar.
Läs mer:
http://www.saftonline.no/