Mediekunskap

Medierådet har som uppgift att verka för en förbättrad medieundervisning i skolor och lärarutbildningar. Det sker bl. a. genom seminarier, deltagande på konferenser samt publicering av forskning och information. Medierådet har även tagit fram material som vänder sig direkt till lärare. Här kan du läsa om frågor som berör mediekunskap.

Ungar, medier & valet

Barn och unga använder medier för att skaffa sig information inför valet medan politiker använder medier för att kommunicera sina åsikter. Nu mitt i den pågående valrörelsen är det ett bra tillfälle att diskutera medier och åsiktspåverkan i klassrummen. Mediekompass i skolan, UR, Ungdomsstyrelsen och Skolverket har därför tagit fram undervisningsmaterial för detta.

Testa dina kunskaper om ungas surfande i quiz

Nätverksorganisationen Surfa Lugnt lanserar idag en bannerkampanj där vuxna utmanas att testa sina kunskaper om ungas nätvardag. Frågor som ”Vad är en hashtag?” och ”Vad betyder POS?” förekommer i kampanjen som leder in till hemsidan surfalugnt.se. Där får den som klickat på bannern svara på 11 frågor. Resultatet kan delas via Facebook. Bannerkampanjen pågår 7 juni – 21 juni på diverse sajter, t.ex. DN.se och MSN.

Creative Commons och upphovsrätt

En Creative Commons-licens är ett sätt för upphovsmannen att licensiera sitt eget material. Det kan sättas på verk när du vill tillåta användning och spridning världen över. Det är ett enkelt sätt att dela med sig och återanvända digitalt material och ett alternativ till att kontakta varje enskild upphovsman för att be om lov, vilket kan vara tidskrävande.

eYouGuide – dina rättigheter på nätet

På Europeiska kommissionens hemsida finns webbplatsen eYouGuide. Där finns bra information på svenska om säkerhet och rättigheter på nätet. eYouGuide tar upp vad man bör tänka på när man surfar, bloggar, lägger upp bilder/filmer på nätet, handlar på nätet och ger information om upphovsrätt.

Ungdomsstyrelsen anordnar ny kurs

Kursen Unga, sex och internet handlar om ungas och vuxnas erfarenheter av och attityder till sexuell exponering, sex mot ersättning och ungas användning av interaktiva medier. Det är första gången utbildningen anordnas och den ges i Umeå, Stockholm, Linköping, Örebro, Malmö och Göteborg. Medierådet medverkar med föreläsningar.

Högskolekurser i ungas medieanvändning

Sveriges universitet och högskolor erbjuder en mängd fortbildningstillfällen för lärare och andra som vill öka sin kompetens när det gäller ungas medieanvändning och de sociala mediernas funktion och betydelse. Vissa av dem handlar om mer allmän digital kompetens, medan andra har en specifik inriktning på t.ex. biblioteksverksamhet eller spel. Här är en lista över de kurser som går att söka.

Nosa på nätet

Undersökningar visar att internetanvändningen går ner i åldrarna. Nu har varannan femåring har använt internet. Nosa på nätet – De första stegen mot ett vaket nätanvändande är ett material för dig som jobbar med yngre barn och vill ta upp frågor om internet tidigt för att stärka barnen i sin medieanvändning. Nosa på nätet består av berättelsen ”Superundersökarna” och en lärarhandledning, skrivet av Åsa Kronkvist.

Medierådet lanser tre kortfilmer

För att uppmana till reflektion över varför man ofta beter sig annorlunda online jämfört med offline har Medierådet producerat tre animerade kortfilmer om Abbe, en ung, lite obetänksam kille som tar typiska nätbeteenden till den fysiska världen. Filmerna vänder sig till ungdomar och kommer främst att spridas genom sociala medier som Youtube och Facebook.

Tips för att utöva källkritik

I den omfattande användningen av webbaserat material är det viktigt att vara en medveten mediekonsument och källkritisk. Ta reda på information om den webbplats som du vill använda och vilka som står bakom den, ifrågasätt det du läser och se om andra länkar till den. Medierådet tillhandahåller tillsammans med det europeska nätverket Insafe en checklista för att undersöka källorna bakom en webbplats på internet och avgöra om den är trovärdig eller inte.

Vem tar ansvar för vad?

För att uppmärksamma Safer Internet Day 2009, ett EU-sponsrat evenemang som uppmärksammar ungas säkerhet på nätet, samlade Medierådet unga och ungdomssajter, experter på ungdomskommunikation, och andra som arbetar med nätkommunikation på en film- och seminariedag.

Medierådets internet-informatörer

Finns det ett behov på din skola eller arbetsplats efter mer kunskap om barns och ungas liv på internet? Medierådet har ett nätverk av informatörer som kan föreläsa om det unga internet i sina regioner.

Mediasmart?

Barns och ungas konsumtion av medier som tv, film, dataspel och internet innebär att de dagligen exponeras för reklam. Det är därför viktigt att barn och unga har kunskap och förmåga
att orientera sig i mediebruset – att de lär sig att
urskilja reklam från information.

Handbok i mediekritik

De mediekritiskta nätverket Allt är möjligt bildades som en reaktion mot stereotypa skildringar av kvinnor och män i massmedierna. 1998 tog nätverket fram en handbok i mediekritik som har kommit ut i flera upplagor sedan dess.

Tidningen i Skolan byter namn till Mediekompass

Den nya webbplatsen Mediekompass har två olika sajter; en för unga och en för lärare. I samband med att sajten byter namn och utseende lanseras också en ny verksamhet. En av förändringarna är att fokus byts från medieproduktion till mediekonsumtion.

Lättare att hitta bland lärarmaterialet

Medierådet har som uppgift att verka för en förbättrad medieundervisning i skolor och lärarutbildningar. Vi har producerat material som vänder sig direkt till lärare och som kan användas i klassrummet. Lärarmaterialet under Beställ & ladda ned har nu delats in i fyra underrubriker; förskolan & lågstadiet, mellanstadiet, högstadiet och gymnasiet. Detta för att göra det lättare för lärare att hitta material till sin undervisning.

Filmiklassrummet.se - undervisningsmaterial för skolan

Multimediabyrån och Folkets Bio Filmpedagogerna har lanserat webbplatsen Filmiklassrummet.se. Det är en sajt med syfte att stimulera och underlätta arbetet med strömmande media i klassrummet. Målgruppen är lärare som efterfrågar material till sin undervisning. Materialet är uppdelat i tre delar; ”Förutsättningar”, ”Se och Prata” och ”Att göra”.

Guide till att göra en webbplats

Stiftelsen för Internetinfrastruktur, .SE, har tagit fram en guide för skolelever som visar hur man gör en webbplats av sitt skolarbete. Guiden Från idé till färdig webbplats. En guide för skolelever om webbprojektarbete ingår i tävlingen och kampanjen ”Webbstjärnan”. Guiden innehåller tips, checklistor, länktips om var man kan hitta mer information samt varningar för vad man ska se upp för. Den kan även användas utanför tävlingen.

Skolpjäs om barn & internet kan bokas nu

Föreställningen VAR ÄR ÅNGERKNAPPEN!!! – en farsartad pjäs om säkerhet på internet handlar om Wide och Webba, två avatarer som har fått nog! De kan dyka upp i ditt klassrum för att ställa allt till rätta. VAR ÄR ÅNGERKNAPPEN!!! är en pjäs med interaktiva inslag som ställer frågor, reder ut begrepp, roar och oroar. Pjäsen turnerar runt om i Sverige och har setts av 3600 personer under våren. Nu kan den beställas hos Mittiprickteatern för föreställningar under hösten och för 2011.

EU-kommissionen om digitala medier

Den Europeiska kommissionen uttalade sig två gånger om digitala medier i augusti. Båda gånger var det med utgångspunkt i siffror som visar på en ökning av dator- och internetanvändning i Europa. Det ena uttalandet var en rekommendation som betonar vikten av mediekompetens medan det andra var en rapport som drar slutsatser om framtiden ur ett ekonomiskt perspektiv.

Rapport om ungdomars mediekritiska kompetens

Unga mediekonsumenter anser att det viktigt att vara en medie- och källkritisk nyhetskonsument, dvs. kunna skilja på åsiktsfärgad och neutral nyhetsrapportering, enligt undersökningen Den digitala skuggan – En studie om mediekritik och unga mediekonsumenter i ett digitalt nyhetslandskap.

Internet ger barn makt

I Vad gör unga på nätet? beskriver Elza Dunkels, lektor i pedagogiskt arbete, hur unga resonerar kring möjliga risker på nätet och hur såväl unga som vuxna kan hantera dem. Det är en populärversion av hennes doktorsavhandling Bridging the Distance – Children’s Strategies on the Internet som bygger på ett stort antal intervjuer med barn och unga.

Kortfilm om nätmobbning

På Safer Internet Day 2009 lanserade Medierådet en kortfilm om nätmobbning. Filmen riktar sig till 12-17-åringar i hela Europa och är framtagen på uppdrag av EU- kommissionen.

Mediekritik

Det är det mediekritiska nätverket Allt är möjligt som står bakom webbsidan www.verkligtviktigt.se. Webbsidan riktar sig till ungdomar, men kan även användas av pedagoger i medieämnet i grundskolan.

Mediepåverkan på unga

Enligt den amerikanska rapporten Barn och elektronisk media (Children and Electronic Media) är det innehållet i medier – inte vilken typ av medier eller hur mycket tid man spenderar – som avgör om man påverkas på ett positivt eller negativt sätt. Man bör därför fokusera på budskapet media för ut, inte mediet självt.

Vi samarbetar med