Aktuell fråga: Hur många Facebookvänner har du?






Din ålder:
Du är:

Svara
Hem | Kunskapsbanken | Medier | Internet | Rapport om ungdomars mediekritiska kompetens

Rapport om ungdomars mediekritiska kompetens

2009-08-19 15:14
Mer information
Kunskapsbanken MediekritikMediasmart?
Beställ och ladda ned Livstid lärarhandledning (Art. nr: 536)
Skriv ut denna sida Skriv ut denna sida
Unga mediekonsumenter anser att det viktigt att vara en medie- och källkritisk nyhets-
konsument, dvs. kunna skilja på åsiktsfärgad och neutral nyhetsrapportering, enligt under-
sökningen Den digitala skuggan – En studie om mediekritik och unga mediekonsumenter i ett digitalt nyhetslandskap.
Studien är en c-uppsats i journalistik skriven av Sanna Trygg, som har intervjuat svenska ungdomar i åldern 15-17 år. Syftet är att undersöka om svenska ungdomar, som i hög grad har en webbaserad nyhetskonsumtion, anser det vara viktigt att ha en mediekritisk kompetens samt hur de erhållit sig den mediekunskap de har.

Resultatet visar, förutom att medie- och källkritik anses viktigt, att unga mediekonsumenter främst själva har utvecklat de strategier de har för att ta sig an nyheter på nätet. Därefter kommer medie-
kunskapen från familj, vänner och sist via skolan.

Rapporten visar också att unga mediekonsumenter ser bloggar som både underhållning och kunskaps-
källa och att dessa utgör en viktig del av nyhets-
konsumtionen på webben. De ser tydliga och starka
känslor som ett roligt inslag i en nyhetsrapportering till
skillnad från en ”tråkig” neutral nyhet.

Ladda ned hela rapporten som pdf-fil: www.tidningeniskolan.se/uploaded
Vi samarbetar med