Aktuell fråga: Hur många Facebookvänner har du?






Din ålder:
Du är:

Svara
Hem | Kunskapsbanken | Medier | Internet | Statistik över svenskarnas internetvanor

Statistik över svenskarnas internetvanor

2009-11-04 13:18
Mer information
Kunskapsbanken Studie om ungas internetanvändning
Beställ och ladda ned Barnen, BRIS och it 2009Ungar & Medier 2008 (Art. nr. 531)
Skriv ut denna sida Skriv ut denna sida
Ny internetstatistik presenterades på Internetdagarna i Stockholm. World Internet Institute och .SE står bakom rapporten Svenskarna och Internet 2009 av Olle Findahl. Statistiken visar att de som surfar mest är ungdomar mellan 16-25 år. Internetanvänd-
ningen har gått ner i åldrarna och årets rapport visar siffror på att hälften av fyraåringarna har börjat använda internet. I samma undersökning förra året, 2008, var det hälften av femåringarna som hade börjat använda internet.
Rapporten Svenskarna och Internet 2009 visar att 86% av svenskarna har en dator i hemmet och 83% har tillgång till internet. De siffrorna har inte ökat nämnvärt det senaste året, däremot har använd-
ningen av internet ökat och fler är nu dagliga an-
vändare. Medan äldre och medelålders surfar för att utföra praktiska göromål t.ex. kolla tidtabeller, skaffa produktinformation, kolla fakta, resor och betala räkningar, så använder den yngre generationen nätet även för underhållning och kommunikation. World Internet Institute studerar internetanvändningen hos barn från 12 års ålder sedan år 2008. Dessa siffror publicerar de i en särskild rapport som heter Unga Svenskar och Internet.

Om man räknar in kontakt via nätet som socialt um-
gänge, visar rapporten att människor har mer social kontakt med varandra med hjälp av internet. Det är 39% av internetanvändarna i Sverige som är medlemmar i någon community. Det är en ökning med nästan 300% sedan 2007, varav en stor del av ökningen har skett i åldrarna 36-45 år genom att Facebook blivit så populärt. E-post är fortfarande den vanligaste kommunikationsformen, men internet-
telefoni och instant messaging har ökat med 10%. Den största delen av kommunikationen på internet vänder sig till de närmaste vännerna som man träffar offline, men nära hälften av internetanvändarna säger att de har vidgat sin bekantskapskrets genom alla möjliga sätt att ta kontakt via nätet.

Skillnader mellan könen i internetanvändningen har minskat men några skillnader finns kvar. Den största skillnaden är att unga kvinnor mellan 16-25 år bloggar eller har bloggat. Bloggandet har fördubblats 2009 jämfört med tidigare år. En tredjedel av unga kvinnor har erfarenhet av att skriva en egen blogg (gör det eller har gjort det) och två tredjedelar av unga kvinnor läser andras bloggar. Bloggarna handlar oftast om den skrivandes vardag i en dagboksliknande form. Män mellan 16-35 år fildelar eller har fildelat, spe-
lar och tittar mer på videoklipp på nätet.

Rapporten visar att internet fortfarande inte har ersatt de traditionella medierna utan har fått en ställning likvärdig med radio, tv och tidningar och fungerar som ett komplement till dem.

För att läsa rapporten Svenskarna och Internet 2009: www.wii.se
Vi samarbetar med