Oktober 2009

  

Rådets röst: Värderingar i rörelse? Från Robinson till Idol.

En krönika skriven av Medierådets ledamot Stig Roland Rask: Idol är ett av landets populäraste tv-program. Där stimuleras och där krossas unga människors drömmar. Det många inte vet är att innan de unga artisterna möter juryn har en första gallring gjorts. Där har de ”normalbegåvade” plockats bort. Kvar är de riktigt duktiga och de riktigt dåliga. Det vill säga de två kategorier som skapar så kallad ”bra tv”.

 

Remissvar på SOU 2009:51

Medierådets remissvar på betänkandet Avskaffande av vuxencensuren för vuxna - men förstärkt skydd för barn och unga mot skadlig mediepåverkan (SOU 2009:51): Medierådet instämmer i utredningens förslag att avskaffa filmcensuren och att bilda en ny myndighet till vilken Medierådets uppgifter överförs. Den nya myndigheten bör ha som huvuduppgift att stärka och skydda barn och unga i deras medievardag. Arbetet ska präglas av en öppen och balanserad grundsyn på nya medier och kommunikationssätt.

Döden på nätet

Medierådet efterlyser tydligare policy från sajt-ägare i en artikel på DN debatt: Det behövs regler för hur vi ska handskas med döden på sociala nätverkssajter. Döden har numera en central roll på internet; Sturebydramat fick många att förstå detta. Svåra etiska frågor väcks. Ska en avliden persons profil på till exempel Facebook stå kvar? Det är dags att diskutera vem som fattar beslut om avlidna personers profiler och bilder och vilka lagrum som gäller.

 

  

Skolforum

Medierådet kommer att medverka på Skolforum på Stockholmsmässan den 26-28 oktober och infor-mera om en kommande pjäs för skolan (9-12 år) om barn och internet. Skolforum är en mötesplats och inspirationskälla för lärare och skolledare som åker dit från hela Sverige. På mässan kan skolans personal få en överblick av allt som händer kring skolan.

 

  

Internetdagarna

Den 3-5 november sker den årliga konferensen Internetdagarna i Stockholm, arrangerad av det svenska domännamns-registret .SE. Konferensen genomförs för tionde året i rad och har ’upphovs-rätt’ och ’internets påverkan på nyhetsmedierna’ som centrala teman. Medierådet medverkar i programmet med seminariet ”Schyssta mötes-platser på nätet”. Mottagarna av Medierådets nyhetsbrev får 1 000 kr i rabatt på Internet-dagarna och betalar bara 3 900 kr.

  

 

 

  

 

 

 Hur tycker du att folk beter sig på nätet?

  1. De kan skriva vad som helst (39%)
  2. Det är en taskigare ton (20,6%)
  3. De är ärligare (12,8%)
  4. Det är ingen större skillnad (12,4%)
  5. Jag har inte tänkt på det (7,8%)
  6. De är trevligare (7,3%)

 2009-09-04 - 2009-10-05 │ 218 röster

 
Ny fråga: "Hur upplever du tv-programmet Idol?"
Besvara den på www.medieradet.se

 

 

 

 

 

 

Kulturdepartementet, 103 33 Stockholm Besöksadress: Vasagatan 8-10

Telefon: 08-405 10 00 E-post: info[a]medieradet.se