November 2009

Reklam riktad till barn - en harmlös företeelse eller en guldgruva?

Gunilla Jarlbro är professor i medie- och kommunikationsvetenskap vid Lunds universitet. Hon har forskat om barn, unga och reklam samt medier, genus och makt. Gunilla var medverkande i rapporten "Reklam funkar inte på mig..." som Sveriges Konsumenter publicerade i oktober. Gunilla är även en av Medierådets experter och har i den rollen skrivit en krönika om reklam som är riktad mot barn och unga.

 

Digital Turist – en turnerande konferens

Med start i december 2009 genomför Medierådet och Kulturdeparte-
mentet en turné med konferensen Digital Turist där upplevelser blandas med fakta om barns och ungas medievardag. Konferensen hålls på sammanlagt fem platser i landet och invigs av kulturminister Lena Adelsohn Liljeroth. Konferensen vänder sig särskilt till politiker, beslutsfattare, poliser, socialarbetare, pedagoger eller på annat sätt nära-barn-professionella, men är även öppen för alla andra som är intresserade. Den första konferensen hålls i Södertälje den 9 december.

Nu kan du kommen-
tera under Rådets röst

Medierådet introducerade tidigare i höst en ny rubrik: Rådets röst. Nu har rubriken utvecklats: fått underrubrikerna Krönikor och Rådet kommenterar samt en funktion där du som läsare har möjlighet att tycka till om artiklarna under rubriken. Texterna är skrivna av Medierådets ordförande, ledamöter, experter och kansli. Rubriken förmedlar Rådets egen röst, reflektioner och expertis samt uppmuntrar till dialog.

 

Föräldrahandbok om nätet och mobilen

Organisationen Friends har tillsammans med Telia tagit fram handboken Koll på nätet för ökad kunskap hos föräldrar om barns och ungas nät- och mobilvanor. Koll på nätet handlar om kränkningar via internet och mobiler, vilket ansvar vuxna har när sådant sker och innehåller även förslag på handlingsplaner. Friends vill skapa en dialog och uppmuntrar föräldrar att själva ta reda på vad deras barn gör på dessa arenor.

 

Europeisk forsknings-
översikt

EU Kids Online är ett forskningsprojekt som har granskat forskningen i 21 länder på området barn och internetanvändning mellan 2006 - 2009. För att lyfta frågan om ungas säkerhet på nätet har EU Kids Online tittat på internetanvändning, risker på nätet samt hur mycket forskning som bedrivs i de olika länderna. Slutsatserna av projektet blir rekommendationer till beslutsfattare.

Statistik över svenskar-
nas internetvanor

Ny internetstatistik presenterades på Internetdagarna i Stockholm. World Internet Institute och .SE står bakom rapporten Svenskarna och Internet 2009 av Olle Findahl. Statistiken visar att de som surfar mest är ungdomar mellan 16-25 år. Internetanvändningen har gått ner i åldrarna och årets rapport visar siffror på att hälften av fyraåringarna har börjat använda internet. I samma undersökning förra året, 2008, var det hälften av femåringarna som hade börjat använda internet.

 

  

 

 

Hur upplever du tv-programmet Idol?

1. Jag följer inte Idol (22,9%)
2. Bra underhållning (20,3%)
3. Programmet utnyttjar ungas drömmar på ett oschysst sätt (19,4%)
4. Bra tillfälle för unga duktiga musiker att synas (18,5%)
5. Förnedrande (14,5%)
6. Kul när deltagarna gör bort sig (4,4%)

2009-10-06 - 2009-11-05 │ 227 röster


 Ny fråga: "Vad tycker du om att få skräddarsydd internetreklam?" Besvara den på www.medieradet.se

 

Kulturdepartementet, 103 33 Stockholm Besöksadress: Vasagatan 8-10

Telefon: 08-405 10 00 E-post: info[a]medieradet.se