Hem | Kunskapsbanken | Mediekunskap | Tidningen i Skolan byter namn till Mediekompass

Tidningen i Skolan byter namn till Mediekompass

Den nya webbplatsen Mediekompass har två olika sajter; en för unga och en för lärare. I samband med att sajten byter namn och utseende lanseras också en ny verksamhet. En av förändringarna är att fokus byts från medieproduktion till mediekonsumtion. Syftet med sajten för unga är att få elever att reflektera över sin roll som mediekonsumenter samt att lära dem om medier och vilken påverkan medier har. Ett annat syfte är att få fler att läsa nyheter. Lena Victorin, verksamhetschef på Mediekompass, informerar om att 40 procent av alla unga aldrig tar del av konventionella nyhetsmedier.

På sajten för lärare finns råd och tips om hur man kan sätta sig in i digitala medier och ungas mediekonsumtion. Det finns konkreta verktyg för undervisning i alltifrån förskola till vuxenutbildning.

Mediekompass vill vara en navigatör, faktabank och inspirationskälla. Det är en icke-kommersiell, politiskt och religiöst obunden webbplats som drivs av Tidningsutgivarna, TU.

Gå in på Mediekompass för unga: www.mediekompass.se
Gå in på Mediekompass för lärare: www.mediekompass.se/iskolan
Vi samarbetar med