Internet ger barn makt
2009-06-01 16:13

Dela med dig!
I Vad gör unga på nätet? beskriver Elza Dunkels, lektor i pedagogiskt arbete, hur unga resonerar kring möjliga risker på nätet och hur såväl unga som vuxna kan hantera dem. Det är en populärversion av hennes doktorsavhandling Bridging the Distance – Children’s Strategies on the Internet som bygger på ett stort antal intervjuer med barn och unga.
I media hör vi ofta larmrapporter om ungas nätanvändning, men Dunkels uppmanar föräldrar att inte lita på löpsedlarna utan att själv kolla med sina barn, eftersom de besitter den bästa informationen. I Vad gör unga på nätet? ger hon tips och råd som syftar till att minska kunskapsklyftan mellan de unga och vuxenvärlden. Dunkels poängterar att vuxna inte behöver lära sig något mer om teknik för att kunna vara ett stöd för unga på nätet – för barn och unga handlar datorer nämligen inte främst om teknik, utan om att kommunicera, roa och lära sig och sådant behärskar vuxna redan genom sin livserfarenhet.
På mer konkret nivå råder hon vuxna som befinner sig på ungas mötesplatser att vara öppna med vem de är, trots att det kan vara lockade att anonymt kunna spionera. Hon förklarar att det är viktigt att identifiera sig eftersom det är ett sätt att urskilja sig från de vuxna som använder sig av falsk identitet i syfte att begå övergrepp mot barn. Dunkels understryker också att det är viktigt att respektera ungas rätt till integritet och på samma sätt som man inte ska läsa barnets dagbok bara för att man kan, bör man lova barnet att aldrig titta igenom webbhistoriken för att se vad de gjort. Istället kan man ställa frågor om vad de gör, be dem visa något kul och något mindre kul.
Vad gör unga på nätet? tar barnens perspektiv. Dunkels menar att internet är ett forum för marginaliserade grupper – och barn i synnerhet – att uttrycka sig på och därmed har barn också fått mer makt över sin tillvaro. Hon konstaterar att det är allas möjlighet att uttrycka sig som också gör att det finns mängder av oönskat material på internet, men att det är en nackdel som vi får acceptera eftersom fördelarna överväger.
Elza Dunkels är filosofie doktor i pedagogiskt arbete vid Umeå universitet. På forskningsbloggen Nätkulturer (http://kulturer.net/blog) skriver hon om barns och ungas nätkulturer, barns rättigheter, lärande och IT.
Boken kan beställas från Gleerups: www.gleerups.se/se/hogskola/lararutbildning-_pedagogik/