Mediappro – ungdomar och nya medier
2008-08-07 17:13
Oron för barn och ungdomar som använder internet och mobiltelefoner är stor. En europeisk studie från 2006 av 9000 ungdomar visar dock att farornas omfattning kan vara överdrivna. Det är tydligt att ungdomars förmåga att ta till sig ny teknik för social samvaro är större än hos äldre generationer.
Förmågan att hantera riskerna verkar också vara bättre än befarat. Men även fast ungdomar har denna kompetens så finns det fortfarande brister. De behöver fortfarande hjälp att hantera vissa aspekter av de nya medierna. Skolans förmåga att hjälpa dem är dock väldigt begränsad.
- Farliga eller obehagliga situationer är mycket ovanliga, enligt unga själva.
- Skillnad i datoranvändning i skolan och i hemmet.
- Unga kan inte själva lära sig att hantera alla aspekter av nya medier.
Farliga eller obehagliga situationer är mycket ovanliga, enligt unga själva
Säkerhetsmedvetandet hos de unga i studien var mycket högt. De verkar inte vara naiva eller okunniga om de faror som de kan råka ut för. Att prata med främlingar gör de aldrig (47 %) eller sällan (22 %). De verkar även ha en kännedom om några grundregler rörande internet. 68 % skulle inte ladda upp foton på andra utan tillstånd.
Enligt denna studie är inte mobbning via nätet eller mobiltelefoner ett utbrett problem. I Danmark var det bara ett mycket litet antal som hade råkat ut för det. Detsamma gällde för Storbritannien.
Ungdomars främsta anledning att använda IT är för att hålla kontakt med sina vänner och bekanta. Internet och mobiltelefonen är verktyg som lägger till nya dimensioner och möjligheter i redan etablerade relationer och aktiviteter.
Skillnad i datoranvändning i skolan och i hemmet
Det fanns stora skillnader i hur ungdomar använder datorer i skolan och i hemmet. Några av dessa skillnader var hur ofta man använder datorer, vilken tillgång man har, vilka regler som finns, hur och vad man lär sig vid datorn samt vilka aktiviteter man ägnar sig åt. Alla de funktioner som ungdomarna själva bedömer som viktiga finns tillgängliga utanför skolan.
Skolorna däremot begränsar tillgången, förbjuder vissa aktiviteter, förstår inte internets kommunikativa funktioner och lär inte ut det som ska vara deras kärnverksamhet – informationsinhämtning, sökmetoder, källkritik och självständig kreativitet.
Unga kan inte själva lära sig att hantera alla aspekter av nya medier
Trots att ungdomar är ivriga användare så är det tydligt att de inte själva kan lära sig allt de behöver veta. I en del av länderna i studien var ungdomarna avancerade användare med en hög förståelse om moraliska och juridiska frågor. I andra länder var kunskaperna betydligt lägre. Men en generell slutsats var att ungdomarna övervärderade sina egna förmågor. Enligt studiens författare finns här ett utrymme där skolan måste komma in och lära ut den kunskap som behövs.
Om undersökningen
Mediappro är en paneuropeisk undersökning hur ungdomar tar till sig nya medier. 9000 ungdomar mellan 12 och 18 fick svara på en enkät. Baserat på enkätsvaren genomfördes sedan 240 djupintervjuer (24 i varje land).
Länderna som var med i undersökningen var Belgien, Danmark, Estland, Frankrike, Grekland, Italien, Polen, Portugal och Storbritannien. Det gjordes även en referensundersökning i Quebec, Kanada.
Läs mer:
www.mediappro.org
Ladda ned rapporten:
www.mediappro.org/publications/finalreport.pdf