Hem | Kunskapsbanken | Konferenser | Den första Digital turist-konferensen

Den första Digital turist-konferensen

2009-12-10 20:24
Mer information
Kunskapsbanken Digital turist – en turnerande konferens
Skriv ut denna sida Skriv ut denna sida
Den 9 december invigde Medierådet och Kul-
turdepartementet den turnerande konferen-
sen Digital turist. Syftet med konferensen är att minska den digitala klyftan mellan genera-
tionerna och gästerna får chans att fråga digi-
talt aktiva ungdomar om vad de gör. Södertälje kommun var värd och samarbetspartner för den första konferensen. Evenemanget invigdes av kulturminister Lena Adelsohn Liljeroth och Beata Wickbom, från Pool, modererade.
Digital turist blandar föreläsningar och en panel-
diskussion om barns och ungas medieanvändning med ett upplevelsepass där ungdomar visar vuxna vad de gör när de levlar, addar, chattar, bloggar och messar. Målet med Digital turist är att öka förståelsen för barns och ungas kreativitet och aktiviteter på internet. Intresset var stort den 9 december på Stadshuset i Södertälje och det fanns lokala representanter från politiker, beslutsfattare, poliser, socialarbetare, pedagoger eller på annat sätt nära-barn-professionella bland gästerna.

Kulturminister Lena Adelsohn Liljeroth invigde konferensen med att tala om barns och ungas kreativitet samt uppmuntrade gästerna till att ta chansen och våga vara digitala turister, testa, vara nyfikna och ställa frågor. Hon påpekade att tekniken många gånger kan användas som ett komplement för vuxna i sin kommunikation med barn och unga och exemplifierade med att hon är vän på Facebook med sina barn.

Medierådets kanslichef Ann Katrin Agebäck påminde om att barns och ungas medieanvändning är en internationell fråga och att Medierådet är aktiva i EU-nätverket Insafe. Hon presenterade siffror från Medierådets rapport Ungar & Medier 2008 och berättade att Medierådet även kommer att studera små barns medievanor till nästa års rapport eftersom medieanvändningen går ner i åldrarna.

När moderatorn Beata Wickbom talade om små barns medieanvändning fick vi veta att de oftast besöker webbsidor där de kan spela spel eller sajter där de använder rollekar för att utforska socialt samspel. Hon visade de populäraste sajterna just nu och vad barnen gör på dem. Barnen lär sig att man kan titta på vad man vill när man vill och hur många gånger som helst, de har kontroll över media, via sidor som t.ex. Youtube.

Under upplevelsepasset gick gästerna runt mellan fem stationer där elever från Wendela Hebbe gymnasium stod och berättade om sin medieanvändning. Gäserna testade att spela Wii, lärde sig hur ungdomar använder sina mobiler, om bloggar, Facebook, World of Warcraft och ställde frågor till ungdomarna. De kunde även få ett expertutlåtande av närvarande doktorander i ungdomars medieanvändning från Göteborgs universitet. Därefter deltog några av ungdomarna och en av doktoranderna i en panel. Doktoranden Jakob Bjur som forskar om tv-tittandets individualisering och om förändringar i medieanvändningsmönster, förklarade att ungdomar disponerar tid på ett annat sätt idag, att tiden de lägger ner på att vara sociala på nätet också är viktig men på ett annat sätt.

Jonas Linderoth, som på uppdrag av Medierådet skrivit boken Att leva i World of Warcraft, berättade om spelet samt några av de problem som kan uppkomma inom grupper i World of Warcraft: bl.a. sexualisering och i vissa fall trakasserier av kvinnor, tekniska bekymmer eller problem p.g.a. åldersskillnader. Lockelsen med onlinespel är däremot verklighetsflykten, känslan av samhörighet med gruppen och illusionen att man lär sig något när man går vidare i spelet.

På samma sätt som Morsor och farsor på stan och Nattvandrarna finns Nätvandrarna på nätet för barn och ungdomar som mår dåligt och som behöver en vuxen att tala med. Det är ett initiativ från Fryshuset som verksamhetschefen Maria Soares Lindberg berättade om. Nätvandrarna är utbildad vuxen personal som finns tillgängliga i populära chattrum på nätet och får frågor om både högt och lågt.

Elza Dunkels, Umeå universitet, talade om hur vuxna applicerar sin syn på barn och ungdomar och ofta ger orimliga råd som utgår från dem själva. I själva verket har det skett en massa samhällsförändringar som påverkat den yngre generationens perspektiv och beteende. Hon uppmuntrade vuxna att lära sig mer istället för att gissa eller utgå från sig själva.

Digital turist avslutades med en paneldiskussion med paneldeltagarna Ann-Katrin Agebäck, Medie-
rådet
, Staffan Jonsson, Kultur- och fritidskontoret Södertälje, Maria Soares Lindberg, Nätvandrarna och Ola Abrahamsson, Kulturskolan Södertälje. Panelen var överens om att vuxna bör ta del av ungdomars digitala kompetens och kreativitet genom att lära sig mer och se användningsmöjligheterna. Gäster från Pedagogiskt centrum i publiken och Ann Katrin Agebäck berättade om de verktyg och hjälpmedel som Medierådet och Skolverket tillhandahåller: PIM (Skolverket) samt Medierådets verktygslåda, filmrum, skolpjäs och Safer Internet Day-satsning den 9 februari 2010. Staffan Jonsson och Ola Abrahamsson berättade om initiativ som tagits i Södertälje: Unga berättar, Filmteam Södertälje och Kultur 365.

I en snabb utvärdering från publiken på plats (tummen upp/tummen ner) var det nästan bara tummar upp.

Några ungdomar från Wendela Hebbe gymnasium har gjort ett reportage från konferensen som ligger på Youtube. Se det här: www.youtube.com/watch?v=930bF7EJZb0

Konferensen hålls på sammanlagt fem platser i Sverige. Efter Södertälje går konferens-turnén Digital turist vidare till:
9 februari 2010, Stockholm (Safer Internet Day)
24 mars 2010, Skellefteå
19 maj 2010, Halmstad
15 juni, Karlstad (World Summit Karlstad 2010)

Håll utkik på vår hemsida som kontinuerligt kommer att uppdateras med anmälningslänkar till de övriga seminarierna.

Digital Turist. Foto: Andreas Avelin
Foto: Andreas Avelin


Digital Turist. Foto: Andreas Avelin
Foto: Andreas Avelin
I samarbete med:

    

                              

Medierådet representerar Sverige i EU-nätverket Insafe. Medierådet driver även ett Safer Internet Centre och kampanjen Det unga internet med finansiellt stöd från EU:s Safer Internet Programme. Kampanjen arbetar för en säkrare användning av internet bland barn och unga och drivs i samarbete med BRIS – Barnens rätt i samhället.
Vi samarbetar med