World Summit on Media for Children and Youth
2010-06-18 16:21

Dela med dig!
Medierådet har varit på World Summit on Media for Children and Youth i Karlstad. Världskongressen pågick 14-18 juni och samlade över 1 100 delegater från hela världen. Kulturminister Lena Adelsohn Liljeroth invigde konferensen via Facebook efter sitt invigningstal. Medierådet medverkade på konferensen med fyra programpunkter.
World Summit hade ett brett program som innehöll 212 programpunkter med medverkande från 40 länder. Deltagarlistan innehöll lärare, mediepedagoger, forskare samt många från medieindustrin. Det var främst nordiska deltagare men även europeiska och många utomeuropeiska deltagare.
Många föreläsningar, seminarier, workshops och paneldiskussioner handlade om media literacy (ungf. mediekunskap, källkritik och kritiskt tänkande) och hur det bör infogas i undervisningen i skolorna. Andra ämnen som berördes var bl.a. reklam riktad till barn, barn och nyheter, mänskliga rättigheter, barnkonventionen, ungdomspaneler, porträttering av barn och unga i media, yngre barns medieanvändning.
Både Stina Hankamaa från Google Sweden och David Buckingham, Centre for the Study of Children, University of London, UK, berättade i varsitt anförande om hur barns och ungas medieanvändning ser ut idag. De beskrev båda hur barn och unga gör flera saker samtidigt, s.k. multi-tasking, när de använder medier. Stina Hankamaa visade hur företag gör för att locka till sig deras uppmärksamhet, dvs. marknadsför sig mot barn och unga.
William Bird, chef över Media Monitoring Africa, South Africa, talade om varför barn sällan tittar på tv-nyheter. Han menade att för att öka barns deltagande och representation i tv-nyheter måste vi öka mångfalden och kvaliteten på nyheter samt titta på hur det ser ut när barn porträtteras i media och vilken typ av nyheter som fokuserar på barn.
Två seminarier från Norge och Danmark handlade om mediekunskap på dagis och i förskolan. I Norge gjorde Medietilsynet ett digitalt projekt på ett dagis och förskola med de digitala medier som fanns där: en skanner och en digitalkamera. Danska filminstitutet, DFI, visade exempel på deras filmvisningar och läroplaner för barn, familjer och lärare, efter ett danskt regeringsbeslut om att mediekompetens ska ingå i förskolor och skolor.
UNICEF berättade om International Children’s Day of Broadcasting, ICDB - en dag då media uppmärksammar barn och unga. De har arrangerat det sedan 1991 och samarbetar med ca 100 mediebolag per år.
Medierådet höll fyra programpunkter:
- The Young Internet; Medierådets turnerande seminariemodell Det unga internet
- Living in World of Warcraft; rapport om online-spelet World of Warcraft
- My life 2.0; digitala berättelser producerade av unga människor om deras liv på nätet
- Digital Tourist; workshop arrangerad tillsammans med Kulturdepartementet
Hela programmet finns här: www.wskarlstad2010.se/filer/ws2010programme.pdf